niedziela, 2 czerwca 2019

Debiut roku? Nie sądzę... [EMILIA WITUSZYŃSKA – „NIEBEZPIECZNA GRA”]


Autor: Emilia Wituszyńska
Seria/Cykl: -
Gatunek: kryminał, romans
Wydawnictwo: Kobiece
Ilość stron: 312

Po śmierci partnera zawodowego życie Weroniki Kardasz legło w gruzach. Niepokorna, pewna siebie policjantka całe dnie spędza teraz samotnie, alkoholem kojąc ból po stracie przyjaciela. Jest na najlepszej drodze, aby zaprzepaścić to, co dotąd osiągnęła.
Postawiona w sytuacji bez wyjścia decyduje się pomóc w rozwiązaniu kryminalnej zagadki, w którą zamieszany jest przystojny aktor z pierwszych stron gazet. Jej udział okazuje się jednak nietypowy: musi udawać dziewczynę celebryty, aby zapewnić mu całodobową ochronę.
Oboje sceptycznie podchodzą do tego pomysłu, ale z każdym dniem stają się sobie coraz bardziej potrzebni. Jakie niebezpieczeństwo im grozi? Czy możliwe jest pogodzenie ze sobą dwóch silnych osobowości z kompletnie różnych światów?
[Opis wydawcy]

Jak to jest być w nieodpowiednim miejscu, o nieodpowiednim czasie? Widzieć lub słyszeć coś, co nie powinno wydarzyć się w naszej obecności? Przyznaję, mogę powiedzieć coś na ten temat. Zdarzało mi się być świadkiem kłótni rodziców koleżanki. Powodowało to, że szybko zbierałam swoje rzeczy i uciekałam, jak najdalej od całego zamieszania. Jeszcze sprawniej wychodziło mi zwiewanie, kiedy to na celowniku była sama koleżanka. Możliwe, że wtedy fotoradary pstrykałyby mi zdjęcia, jak najęte! Jednak nie jestem w stanie przebić Przemka Reja. Celebryta znalazł się w samym centrum kryminalnego bagna, gdzie wpływ promili sprawił, iż niewiele pamięta z tamtego wieczora. Tym samym tylko policja jest w stanie mu pomóc. Mężczyzna trafia pod skrzydła znanej z ciętego języka Weroniki Kardasz. Oboje nie przypadają sobie do gustu, co sprawia, że bajeczna ochrona w postaci miłosnej przykrywki staje pod znakiem zapytania. Do czasu…

PRZEPRASZAM, TO KRYMINAŁ, CZY ROMANS Z ZABARWIENIEM KRYMINALNYM?


Woreczek tajemnic, okryty chustką uszytą kłamstwami i niedomówieniami. Właśnie tak można określić to, co się dzieje na kartach bestsellerowej „Niebezpiecznej gry”. Co rusz napotykałam na zdarzenia, które tylko odgrywały rolę tych rzeczywistych, choć tak naprawdę miały na celu odwrócić moją uwagę od prawdy. Przyznaję, zdarzało mi się wpadać w zastawiane przez Emilię Wituszyńską pułapki. Przychodziły też momenty (a trochę ich było!), kiedy to ja trzymałam autorkę w garści i bez wahania wykrzyknęłabym jej w twarz, że raz jeszcze przewidziałam jej ruch. Bo, chociaż starała się ona zagmatwać sprawę i nie pozwolić, aby wszystko szybko wyszło na jaw, to jednak niektóre fragmenty – moim zdaniem – okazywały się przekombinowane, co jeszcze bardziej zmuszało do rozmyślania. Przyczyniało się to do tworzenia różnych scenariuszy, że bez problemu przewidywało się przyszłość. No dobrze, jakiś dreszczyk emocji był, tego nie da się ukryć. Choć w głowie widziało się już, co zaraz nastąpi, to i tak trzymało się rękę na pulsie. Szkoda tylko, że czasami, dość bezczelnie, wytrącano mnie z rytmu…
Niebezpieczna gra” jest tytułowana kryminałem, gdzie ja bez wahania nazwałabym ją romansem z pewną dawką kryminalnego sosu. Opierając się o to gatunkowe zapewnienie, liczyłam na mocniejsze nuty, gdzie pikanterii dodałyby wieczne, dość ostre kłótnie policjantki i celebryty, jednak one ginęły w natłoku tych miłosnych „śpiewek”. Książka była nimi tak przesycona, że czasami chciałam zapytać: „Halo, wy tutaj się droczycie, a nie widzicie, że główny wątek marnieje w oczach?”. Owszem, zdarzało się, że to te istotne elementy spychały swojego rywala ze sceny i dawały się ponieść wyobraźni, byle tylko zagrzać sobie miejsca, ale w połowie występu znowu wracały za kulisy. Możliwe, iż osoby o romantycznej duszy na pewno będą zadowolone z takiego obrotu spraw, bo przecież „kto się czubi, ten się lubi”, lecz mnie to odrobinę odpychało. Chociaż czytałam dalej, bo chciałam wiedzieć, czy zakończy się to tak, jak przewidywałam, to jednak ten element nieco mi wadził. Dopiero pod koniec książki zaczęło dziać się coś ostrego, wymagającego skupienia, lecz czułam, że coś było nie tak. Jakby autorka chciała czym prędzej zakończyć kryminalną maskaradę i powrócić na uczuciowe tory. Jakby pragnęła zaklepać pewien los Weroniki i Przemka, zbierając po omacku wybuchy, strzały i liczne pogonie, wpychając je do kieszeni zimowej kurtki, którą chce ukryć na samym dnie głębokiej szafy, gdzie tę przykryłaby toną papierowych serduszek.

NIENAWIDZĘ, KOCHAM, UDAJĘ OBOJĘTNOŚĆ, ZNOWU KOCHAM I NIENAWIDZĘ… KRĘCI MI SIĘ W GŁOWIE!

Weronika, choć nadmiernie posługiwała się łaciną podwórkową, zaimponowała mi swoją odwagą, którą niejednokrotnie udowodniła. Kobieta miała łeb na karku, co skrzętnie wykorzystywała, ale zdarzało jej się go tracić, kiedy w pobliżu był sam Przemek. Nie wiem, doprawdy nie wiem, jakim cudem Weronika od czystej niechęci do tego aktora szybko przeszła do fascynacji nim. Możliwe, że wpływ na nią miała chęć bliskości drugiego człowieka. Pochłonięta opłakiwaniem przyjaciela, za którego śmierć obwiniała samą siebie, co sprawiło, że obecność Przemka wyzwoliła w niej zagrzebane wewnątrz emocje, ale, jak dla mnie, wydarzyło się to za szybko. O wiele za szybko. Rozumiem, że każdy ma swoje tempo otwierania się na innych, gdzie wyzwolenie prawdy o traumatycznych wydarzeniach staje się kluczem do wzięcia głębokiego oddechu, ale czy ten mężczyzna na to zasłużył? Może Przemek okazał się czułym, umiejącym wysłuchać człowiekiem, lecz skąd policjantka miała pewność, że on nie gra? Przecież nie był rozchwytywany przez branżę filmową dlatego, iż siedział w samym centrum skandali. To wzbudziło moje podejrzenia. Czy słusznie? Tego już nie mogę powiedzieć. Za to zdradzę, że choć niektórzy poboczni bohaterowie zapadają w pamięć, to jednak nie ma w nich nic takiego, co mogłoby zaskoczyć. Prawie każdy z nich stał po którejś ze stron barykady i uparcie się jej trzymał, obawiając się zdrady. Prawie, bo zdarzali się tacy, co zmieniali front w trakcie tej „wojny”, tyle że łatwo przewidywało się ten ruch. A szkoda, bo można było zrobić taki zwrot akcji, że w mgnieniu oka spojrzałabym na „Niebezpieczną grę” zupełnie w innym świetle.



Liczycie na to, że wytknę Emilii Wituszyńskiej coś jeszcze? Cóż… nie czekacie na darmo. Autorka, choć nie da jej się odmówić tego, że umie manewrować słowami i książkę czyta się płynnie, nie ogarniając niekiedy, na której jest się stronie, to zdarza jej się nieco zaszaleć. Na przykład, gdyby nie pchająca mnie do przodu ciekawość, już po zapoznaniu z prologiem oraz początkiem pierwszego rozdziału, odłożyłabym tę książkę na półkę. Wymienione przeze mnie zadrukowane strony były wręcz przepełnione słowami! Czułam się nimi przytłoczona, przez co obawiałam się, że dalsza część także okaże się przegadana. Później było już znacznie lepiej, ale i tak tylko wyglądałam za tymi ciężkimi fragmentami, które przydałoby się wysłać na literacką siłownię w celu poprawienia kondycji oraz sylwetki. Za to ogromny plus należy się za ukazanie problemu, jakim jest życie z poczuciem winy. Człowiek, tłamszony wyrzutami sumienia, może popadać ze skrajności w skrajność, gdzie tylko wsparcie drugiej osoby, niekiedy dość nachalne, może ocucić cierpiącą duszę i pomóc uwolnić się od natłoku negatywnych bodźców. No, i nie mogę zapomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Plusik należy się także za subtelne sceny erotyczne. Emilia Wituszyńska ukazała je ze smakiem, nie narzucając się ze zbędnymi wstawkami, co uratowało książkę przed rzucaniem jej po całym pokoju. Chwalę takie wątki... cóż za nowość!
Drobny dopisek: dopiero przeczytanie pewnej recenzji uświadomiło mnie, że zapomniałam o czymś wspomnieć. A o czym? Otóż o pewnym niedociągnięciu, jakie trafiło się na karty powieści. Weronika od kilku miesięcy zmagała się z alkoholizmem, który został wyleczony poprzez znajomość z Przemkiem. I to na dodatek w ekspresowym tempie! Z doświadczenia wiem, że takie rzeczy nie dzieją w ten właśnie sposób. Tak, jeżeli ktoś bardzo tego pragnie, to daje radę zwalczyć pokusę, ale i tak przy zaawansowanym stopniu potrzebne jest specjalistyczne leczenie, gdzie to także nie może zagwarantować szczęśliwego zakończenia. Także pani/panno Emilio – ten wątek był jednym z tych przerysowanych.

Podsumowując. „Niebezpieczna gra” to doskonały kryminał dla tych, którzy od czasu do czasu robią „skok w bok” do tego gatunku, chociaż najczęściej sięgają po romanse. To, co się dzieje na kartach tej strony, na pewno usatysfakcjonuje tych, co uwielbiają szybko tworzące się więzi, bo w pakiecie w tajemniczymi nutami, otrzymają coś, co kochają nad życie. Jednak osoby, które wymagają czegoś mocniejszego, trzymającego w napięciu od początku do końca, mogą sięgnąć po ten tytuł w ostateczności, bo zostaną – niczym ja – ładnie rozczarowani. Może podano dobrą przystawkę, ale główne danie już tak nie smakowało.

MOJA OCENA:
★★★☆☆☆☆


DEMONICZNA STREFA CYTATÓW:

To nie moje życie, to jakiś cholerny film, i to dość kiepski…



21 komentarzy:

  1. Ostatnio wypowiadałam się na temat tej książki i niestety również oceniłam ją bardzo nisko. W podsumowaniu napisałaś, że jest to książka idealna dla fanów romansu, którzy rzadko sięgają po kryminały. Ja jestem taka osobą i mi się ta książka nie podobała (wątek miłosny był naprawdę słaby) ;p. Bardziej mogłabym powiedzieć, że historia spodoba się osobą, które rzadko sięgają i po kryminały, i po romanse. Chociaż najlepiej to nikomu bym jej nie polecała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, też trzeba patrzeć na to, że jedni fani romansów lubią, jak coś dzieje się stopniowo, gdzie dwójka ludzi dopiero do siebie dociera. Drudzy zaś kochają taką dynamiczną relację, bez zahamowań. Jednak dziękuję za Twój komentarz, bo dzięki niemu zrozumiałam, że zapomniałam wspomnieć o czymś bardzo istotnym. <3

      Usuń
  2. Różne opinie czytałam o tej książce, sama nieloniecznie mam ochotę ją poznać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo nie lubię gdy po opisie spodziewam się mocnego kryminału, a dostaję mix gatunkow gdzie przeważają wątki inne niż kryminalne

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak wiesz, kocham kryminały, jestem im wierna od młodości, jednak romansowe nuty w nich zawarte zazwyczaj nie przekonują mnie do siebie. To chyba najmniej ulubiony przeze mnie sposób mieszania gatunków. I widzę, że tu ani kryminalna zagadka, ani historia miłości, nie obronią się, zatem odpuszczam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Romanse czytam naprawdę rzadko, bo za często się na nich zawodzę. Wolę coś innego i tak będzie i w tym przypadku. Szkoda czasu na średnie nawet książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że szkoda czasu na przeciętniaki, tylko nie zawsze uda się odpowiednio wybrać przygodę czytelniczą, choć początkowo wydaje się fascynujące, to jednak później zapowiedzi dalekie są od oczekiwań. :)

      Usuń
  6. Mam tą książkę, ale będzie musiała poczekać trochę na swoją kolej. Nie stawiam jej zbyt dużych oczekiwań. 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam okazję dostać tę książkę do recenzji, jednak nie przyjęłam propozycji. Już sam opis mnie nie zachęcał do czytania, dlatego cieszę się, że nie będę musiała się z nią męczyć.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy mnie nie ciągnęło do tej książki i chyba z tego co widzę, niewiele stracę, jak jej nie przeczytam :P

    OdpowiedzUsuń
  9. Mega jestem jej ciekawa i chcę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  10. No akurat romansu, to można było się spodziewać patrząc na logo wydawnictwa ;) Lektura jeszcze przede mną i jestem ciekawa jak ja odbiorę powieść.

    OdpowiedzUsuń
  11. Musze sięgnąć e najblizszyn czasie po taka bardzo romantyczna ksiazke ale nie hestem do konca przekonana do niebezpiecznej gry. Chociaż kto wie może mi by się spodobała tyle że odpycha mnie to szybkie wyleczenie z alkoholizmu...

    OdpowiedzUsuń
  12. Z jednej strony mam ochotę ją przeczytać, ale jakoś nie do końca przemawia do mnie opis. Jeszcze się zastanowię :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dobrze, że mnie ostrzegłaś - na pewno nie sięgnę. Okej, przyjmuję do wiadomości kryminały z romansem (chociażby te od Nory Roberts), ale tylko pod warunkiem, że więcej tam kryminału niż słodkopierdzenia zakochanych. A po Twojej recenzji wnioskuję, że w tej książce jest na odwrót...

    OdpowiedzUsuń
  14. A pomyśleć, że był taki moment, że nawet chciałam przeczytać tę książkę. Jak widać, dobrze zrobiłam, że tego nie zrobiłam ;D książkę oczywiście wykreślam ze swojej listy. Jedna mniej. Nawet mi przykro nie jest:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie, nie, nie i jeszcze raz nie. To zdecydowanie nie dla mnie. Uwielbiam kryminały, ale nienawidzę romansów, więc na pewno nie sięgnę po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  16. czytałam gdzieś artykuł, że kobiety często mają "problem" z dawkowanie romansu w fabule

    OdpowiedzUsuń
  17. Wyleczenie alkoholizmu w tak szybkim tempie? 😮 No to pewnie kliniki od walki z uzależnieniami masowo wykupują książkę aby przeczytać jak najdokładniej przepis na taki cud. 😅😂 Nie mam zamiaru tego przeczytać, jakoś mi to nie leży

    OdpowiedzUsuń
  18. Facebook, Instagram, nawet Lubimy Czytać – gdzie tylko spojrzałam, tam widziałam okładkę tej książki. Przez myśl mi przeszło, że skoro tak ją reklamują, to może nie jest taka dobra i po prostu próbują odzyskać utracone pieniądze. Brzmi to brutalnie, jednak widzę, że niewiele się pomyliłam. Cieszę się, że nie dałam się zbałamucić i nie zaryzykowałam z poznaniem prawdy. Zaoszczędziłam nie tylko pieniądze i czas, ale też zadbałam o moje nerwy.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jakoś nie zainteresowała mnie ta książka. Tym razem sobie odpuszczę

    Dominika D.

    OdpowiedzUsuń